Sunday, November 1, 2009

روزشمار جهان : 2 نوامبر


کودتای خانوادگی آل سعود
uploadpic.org - click to view full image
سعود ابن عبدالعزيز پادشاه كشورعربستان در كودتايی خانوادگي در سال 1964 بركنار شد. خاندان سعودي که از قدرت یافتن فرزندان پادشاه به تنگ آمده بود سه اتهام اسراف بيت المال، شرب خمر و مشاركت در ترور جمال عبدالناصر را به او زد. پس از او فيصل برادرش پادشاه شد و تا کنون هیچ‌ پادشاهی فرزند خود را ولیعهد نکرده و برادران، يكي پس از ديگري پادشاه شده‌اند. 


خودسوزی در اعتراض به جنگ ویتنام

uploadpic.org - click to view full image
سال 1965 در ادامه اعتراضات مردمی به ادامه جنگ ویتنام در آمریکا، نورمن موريسون 32 ساله در کنار ساختمان پنتاگون و زير اتاق وزير دفاع خود را اتش زد و سوخت. وی به نشانه دفاع از فرزندان ویتنام دختر یک‌ساله‌اش را کنار خود گذاشته بود. هفت روز بعد نیز يك کاتولیک آمريكايي 27 ساله در مقر سازمان ملل خود را آتش زد.



استقلال اندوزی پس از سه قرن و نیم
uploadpic.org - click to view full image
كشور اندونزي پس از سه قرن و نيم استعمار هلند، در سال 1949 استقلال يافت. براساس موافقتنامه‌اي كه در اين روز ميان هلند و استقلال‌طلبان اندونزي به امضا رسيد، مقرر شد نيروهاي هلندي از اندونزي كه در آن زمان هندهلند ناميده مي‌شد، خارج شوند. اين توافقنامه حاصل چهار سال مبارزه استقلال‌طلبان بود. پس از استقلال سوكارنو رهبر استقلال‌طلبان به رياست جمهوري اندوزی انتخاب شد.

No comments: