Friday, November 6, 2009

تغییر در توکیو، تهدید در تل آویو


پس از سخنان باراک اوباما در دانشگاه قاهره درماه ژوئن 2009 و اعلان موضع صریع آمریکا مبنی بر مخالفت با شهرک سازی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری، تحلیل‌های بسیاری از این تغییر موضع کاخ سفید صورت گرفت که بسیاری این تغییر را تنها یک استراتژی برای جلب اعتماد جهان عرب نسبت به آمریکا می‌دانستند. در عمل اوباما حرکت خاصی برای تحت فشار قراردادن اسراییل نشان نداد و در نشست سه جانبه اخیر نیویورک با حضور نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و شخص باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا باز در پایان اسراییل پیروز گفت‌وگو بود و تلاش‌های آمریکا بی‌ثمر ماند. اما با این وجود گفتمان و ادبیات صلح طلبانه آقای اوباما توانسته است نوعی تغییر نگرشی در مواضع و سیاست‌های کشورهای هم پیمان آمریکا را نسبت به اسراییل ایجاد کند. در اروپا و یک سال اخیر بسیاری از شرکت‌های تجاری و صنعتی سیاست تحریم قراردادهای طرف اسراییلی را در پیش گرفته‌اند و در آخرین روز جشنواره بین‌المللی علوم اجتماعی در برزیل روز 30 مارس را روز جهانی تحریم کالاهای اسراییلی نام نهادند. پیروی از ادبیات اوباما و تحریم سیاست‌های اسراییل به ابزاری برای جلب رضایت عمومی مردم نیز تبدیل شده است. ژاپن مرکز بزرگ اقتصادی آسیای شرقی و محل تجمع گسترده شرکت‌های تجاری آمریکایی و صهیونیستی است. بارها مردم ژاپن در این تجمع‌های اعتراض آمیز خود از وابستگی سیاسی و اقتصادی دولت به آمریکا و اسراییل ابراز ناراحتی کرده‌اند. تا اینکه ماه گذشته در انتخابات ژاپن پس از نیم قرن حاکمیت لیبرال‌ها، این بار دموکرات‌ها با شعار استقلال سیاسی و اقتصادی ژاپن رأی آوردند.
رأی آوردن دموکرات‌ها ترس و شگفتی را در محافل رسانه‌ای و سیاسی اسراییل ایجاد کرد. ترسی که ناشی از تهدید منافع اقتصادی آنها در آسیای شرقی بود. به یکباره مراکز صهیونیستی جهان فعال شدند تا اندیشه توجیه حضور رژیم صهیونیستی در فلسطین را میان مردم ژاپن گسترش دهند. تا به آنها بیاموزند که اسراییل قدرت اول خاورمیانه است و قطع رابطه اقتصادی با او منجر به بحران اقتصادی ژاپن می‌شود. در اقدامی بی‌‌سابقه تعداد بسیاری نسخه از پروتکل یهود به زبان ژاپنی توزیع شد. نمونه بارز این ترس اسراییلی مقاله‌ای است که توسط پروفسور بن - امی شیلونی استاد مطالعات آسیای شرقی دانشگاه هبریو اورشلیم، یک هفته پس از انتخابات ژاپن در روزنامه صهیونیستی هاآرتص منتشر شد. عنوان مقاله «آیا اوبامای ژاپن، اسراییل» را تحت فشار قرار می‌دهد؟ است که این نکته را ثابت می‌کند، رژیم صهیونیستی از انتشار ادبیات تغییرگرایانه اوباما و تأیید و به رسمیت شناختن فلسطین هراس دارد. در این مقاله آمده است: «هاتویاما رهبر حزب دموکرات و پیروز انتخابات ژاپن وعده داده است که دولت او وضع معیشتی کودکان ژاپنی را اصلاح می‌کند و خدمات رفاهی گسترده در اختیار مردم قرار می‌دهد. او می‌گوید می‌خواهد سد راه انباشت سرمایه و تولید تورم شود. در نقشه اقتصادی او مبارزه با مصرف بی‌رویه مهم‌ترین ابزاریست که نمونه آن از بین بردن پل‌ها و ساختمان‌های بی‌مصرف است. اما نویسنده در این مقاله برای ‌اثبات اشتباه دموکرات‌ها و توجیه اهمیت حضور سرمایه‌داران خارجی در ژاپن می‌گوید: «پروژه‌های صرفی که در گذشته در ژاپن بسیار به کار گرفته می‌شد اهرم فشاری بود برای کنترل و تحریک اقتصاد ژاپن، حال از بین بردن ناگهانی این پروژه‌ها آسیب‌های بسیاری را در پی‌خواهد داشت که از دل آنها بحران اقتصادی غیر قابل تصوری در ژاپن زاییده می‌شود. دولت جدید ژاپن می‌خواهد که سیاستمداران و شرکت‌های اقتصادی خارجی که سال‌ها در ژاپن فعالیت می‌کردند را تحت فشار قرار دهد و در مقابل راه تعامل و دخالت را برای کشورهای آسیایی همچون چین و دیگر کشورهای استقلال یافته آمریکایی بازکند.»
 شیلونی نویسنده مقاله به دنبال تحریک مردم ژاپن است. او می‌خواهد آینده بودن اسراییل را آینده‌ای بسیار وحشتناک برای ژاپن تصویر کند بنابر این به سراغ شخص هاتویاما منتخب مردم می‌رود تا سیاست‌های او را خطرناک و اشتباه تلقی کند. نویسنده ادامه می‌دهد:«هاتویاما گفته است که دیگر نمی‌خواهد در فعالیت‌های ضد تروریستی در افغانستان شرکت کند و این در حالی است که ژاپن بزرگ‌ترین سوخت رسان کشتی‌های آمریکایی در اقیانوس هند بوده است. توقف کمک‌های ژاپنی به نظامیان غربی در مناطقی همچون افغانستان آینده‌ای پرتنش در روابط آمریکا و ژاپن ایجاد می‌کند و این یعنی کاهش حمایت‌های مالی و سیاسی آمریکا به ژاپن و شاید اینگونه ژاپن نیز به آینده کره شمالی دچار شود. این مسأله همچنین در میزان صادرات کالاهای ژاپنی به آمریکا و اروپا تأثیر منفی خواهد گذاشت و اقتصاد ژاپن را زمین‌گیر خواهد کرد. در گزارش اخیر شرکت تویوتا کاهش 20 درصدی میزان فروش جهانی این شرکت اعلام شده است و همچنین ماشین میتسوبیشی نیز کاهش فروش 45 درصدی در جهان دارد».
در پایان مقاله، نویسنده حرف اصلی خود را می‌زند و حضور دموکرات‌ها را در ژاپن خطری بزرگ برای اسراییل به حساب می آورد. او می‌گوید: «با صرفنظر از موضع به خطر افتادن حضور آمریکا در منطقه، تغییر سیاست‌های ژاپن نسبت به اسراییل پیش‌بینی می‌شود. ژاپن کشوری بود که در سال‌های اخیر برای حفظ منافع اقتصادی و روابط دیپلماتیک خود با آمریکا، همواره در کمک رسانی به فلسطین حداقل فعالیت‌ها را داشت. اما هاتویاما بسیار علاقه‌مند است که روابط خود با کشورهای جهان عرب را آغاز کند و حتی در این میان حماس را به رسمیت شناسد و از اسراییل بخواهد که حقوق مردم فلسطین را رعایت کند. از جمله این خواسته‌ها گفته‌ هاتویاماست. مبنی بر توقف شهرک سازی اسراییل در کرانه باختری موضعی که همانند این مقام ارشد ژاپنی اکثر کشورهای اروپایی نیز علیه اسراییل می‌گیرند و اینجا دیگر نیاز به راهنمایی‌های اوباما و سخنرانی او نیست
سپس نویسنده به گردهمایی اعضای حزب دموکرات ژاپن در ژانویه اخیر اشاره می‌کند که در آن «ینیسیم بن - شیتریت» سفیر رژیم صهیونیستی در ژاپن نیز حضور داشت. در پایان این همایش او با هاتویاما رهبر دموکرات‌ها دیدار می‌کند که در گزارش وب سایت حزب آمده است که هاتویاما ابراز نگرانی شدیدی نسبت به آینده بحرانی مردم غزه پس از حملات هوایی رژیم صهیونیستی به آنجا می‌کند. هاتویاما گفته است: « پس از تغییر سیاست‌های خارجی آقای اوباما، انتظار می‌رفت که اسراییل نیز سیاست‌های جنگطلبانه خود را در جهان عرب تغییر دهد
پروفسور شیلونی مقاله خود را اینگونه به اتمام میر‌ساند: «هاتویاما در سخنان انتخاباتی» خود را اوبامای ژاپن معرفی می‌کند که می‌‌خواهد پس از پیروزی در انتخابات سیاست تغییر را در پیش گیرد. در مورد مسأله اسراییل نیز احتمال بسیار می‌رود که اوباما و هاتویاما بخواهند به صورت هماهنگ و متحد راهی را برگزینند که به هیچ وجه برای سیاستمداران اسراییلی قابل پذیرش نیست.

مأخذ:هاآرتص چاپ تل‌آویو 31/8/2009

No comments: