Tuesday, November 3, 2009

روزشمار جهان : 3 نوامبر


اولین بازجویی از بعث
uploadpic.org - click to view full image
گزارش اولین بازجویی از طارق عزيز معاون صدام حسين سال 2003 منتشر شد. او گفت صدام باور نمي‌كرد آمريكا حمله نظامي کند و از تماسهايي كه با روسيه و فرانسه داشت، مسئله را در چارچوب سازمان ملل حل شده می‌دید. اما دولت مسکو به صدام گفته بود بهتر است تفويض اختيارات كند و كناربرود تا بشود آمريكا را از حمله نظامي منصرف سازد.

قتل عام در خان یونس
سال 1956 درجريان حمله رژيم صهيونيستي به مصر سربازان اين رژيم در شهر خان يونس واقع در نوار غزه، 275 نفر را قتل عام كردند. پس از اشغال شهر صهیونیست‌ها با تهاجم به بيمارستان شهر، تمام بيماران، پرستاران و پزشكان را كشتند. پناهگاه شهر خان يونس نیز كه در آن دهها زن، كودك و افراد سالخوره پناه گرفته بودند، کامل ويران شد.

بحران انتخابات اوکراین
uploadpic.org - click to view full image
نتایج انتخابات پرتنش 31 اکتبر 2004 اوکراین اعلام شد و  انتخابات به دور دوم کشیده شد. در مرحله اول يانوكويچ نامزد هواداري از اتحاد با روسيه از يوشچنكو نامزد هوادار پيوستن به اتحاديه اروپا  پیشی گرفت که با اعتراض شدید مخالفان روبرو شد. آنها يانوكويچ را را كه سمت نخست وزيري اين كشور را داشت به تقلب گسترده در انتخابات و تغيير آراي مردم به نفع خود متهم كردند.

درگذشت دیکتاتور امارات
uploadpic.org - click to view full image
شیخ‌زاید‌بن سلطان ال نهیان دیکتاتور امارات متحده عربی با ثروتی در حدود 23 میلیارد دلار در سال 2004 درگذشت. شیخ زاید قدرت را پس از بركناری برادرش در سال 1966 در یك كودتای سلطنتی در ابوظبی به دست گرفت و اول به عنوان رئیس‌جمهور و سپس پادشاه امارات شناخته شد. طرح نظام سیاسی و اقتصادی امارات کنونی نیز کار شیخ زاید است


No comments: