Monday, December 7, 2009

روابط جدید سه گانه إيران - حماس - حزب الله

روز شنبه طارق‌الحمید در سرمقاله خود در روزنامه الشرق الاوسط به چند نکته اشاره کرد. اول آنکه دیدار اخیر سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی ایران و موسی ابومرزوق نائب رئیس دفتر سیاسی حماس و همچنین سخنان اخیر سید حسن نصرالله در ارتباط با گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران است. دوم آنکه جهان عرب و حتی سوریه فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تحریم می‌کند و مردم باید منتظر تشدید بحران در منطقه باشند چرا که تصویب قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران منجر به تحریک فعالیت‌های نظامی حزب‌الله و حماس شده است. در زیر کامنت‌هایی را که در جواب این سرمقاله نوشته‌اند می‌خوانیم:
مازن حسن شاهین از عربستان سعودی: « در سایه کوتاهی‌ها و بی‌توجهی‌های اعراب به حماس هیچ‌کس نباید از چرایی همکاری حماس با ایران گله کند.»
ندا محمود از کانادا: « در ابتدا باید به آقای طارق بگویم که سوریه نیز از حامیان و هم‌پیمانان ایران است. نکته دوم که همواره مورد غفلت نویسندگانی همچون طارق‌الحمید قرار می‌گیرد آن است که هم‌پیمانان ایران هرچند کم اما قدرتمند هستند. امروز سید حسن نصرالله نه به عنوان رهبر حزب‌الله بلکه در جایگاه یک رئیس‌جمهور یا حتی رهبر یک کشور سخن می‌گوید. سکوت احزاب لبنان در مقابل خلع سلاح حزب‌‌الله به دلیل این قدرت است. رهبران حماس نیز با وجود ادعای تشکیلات خودگردان، به عنوان سران اصلی فلسطین و منتخب مردم در محافل بین‌المللی حضور می‌یابند، همان‌گونه که ابومازن به نام سخنگوی دولت فلسطین پا به خاک ایران می‌گذارد.»
مصطفی ابومازن از عربستان سعودی: « برخلاف نظر نویسنده که رابطه یک حزب همچون حزب‌الله یا حماس با کشوری دیگر را خیانت تلقی می‌کند باید بگویم که اتفاقا این روابط در دیپلماسی یک کشور کاملا عادی و حتی سودمند است همانگونه که سایر احزاب لبنان همچون الکتائب، القوات و المستقبل با برخی کشورهای عربی و غربی داد و ستد دارند. پس فعال بودن روابط خارجی یک حزب نه تنها به ضرر یک کشور بلکه به منفعت آن است. لکن نویسنده به دلیل کینه‌های درونی و حساسیت‌ خود نسبت به ایران و سوریه و حزب‌الله و حماس این روابط را در کل زیر سوال می‌برد.»
سالم عتیق از آمریکا: « اگر به گفته نویسنده احزاب لبنان در مقابل مقاومت و خلع سلاح حزب‌‌الله صف کشیده‌اند پس سخن سعدالحریری نخست‌وزیر لبنان مبنی بر اینکه مقاومت حق اهالی لبنان است را چگونه توجیه می‌کنید؟ دیگر چه کسی مانده که بخواهد سهم بزرگ حزب‌الله را در مقاومت و دفاع از خاک لبنان انکار کند؟ و سوال آخر آنکه اگر حزب‌الله به حد کافی از سوی همسایگان عرب خود حمایت می‌شد باز پای ایران به میان می‌آمد؟ پس با این توضیحات دیگر چرا حمایت‌های ایران را دخالت فرض می‌کنیم؟»
سلیم حسین یاسین از فرانسه: « فقط به عنوان یک سوال این نظر را مطرح می‌کنم نه بیشتر و آن اینکه بحران‌های اخیر خاورمیانه به دلیل وابستگی همه‌ جانبه کشورهای منطقه به نظام سرمایه‌داری است که با انتقال موج بحران اقتصاد جهانی از غرب به شرق این بحران تشدید شد. حال اگر ایران بخواهد با فشار سیاسی و نظامی علیه اسرائیل یا آمریکا خود را از این وابستگی اقتصادی نجات دهد در این میان این اعراب هستند که ازبین می‌روند. پس قلم‌های ما چرا بدون فکر این‌گونه علیه ایران موضع می‌گیرند؟»
صالح الوهبی از آمریکا: « روابط سه گانه ایران – حماس – لبنان روز به روز در حال تقویت و گسترش است. در دیدار محرمانه دمشق نه تنها نماینده حماس بلکه حسین خلیل نماینده سید حسن نصرالله و علی حسن خلیل نماینده تشکیلات امل لبنان نیز حضور داشتند تا آخرین فعالیت‌های مشترک خود را بررسی کنند.»
عبداللطیف بن احمد از مغرب: « همه نویسندگان و کارشناسان سیاسی عرب خود را درگیر این کرده‌اند که آیا ایران سلاح هسته‌ای دارد یا نه در حالی که در کنار خود اسرائیل را با 200 کلاهک هسته‌ای نمی‌بینند؟ آیا تا کنون خوانده‌اید که یک روزنامه عربی بپرسد کارشناسان آژانس اتمی که هر از گاهی به ایران سفر می‌کنند تا فعالیت‌های هسته‌ای آنجا را گزارش دهند تا کنون شده است که یک بار به اسرائیل بروند و یا حتی از او سوال کنند که با این همه تسلیحات هسته‌ای چه می‌کند؟ من با وجود غفلت اعراب و گم کردن دشمن اصلی، حق کامل را به حماس می‌دهم که بخواهد با ایران و حزب‌الله مشارکت کند چرا که هدف بزرگ آنان نابودی اشغال‌گر اصلی و بازستاندن حق محرومین است.»
خلف الحبردي از فرانسه: « نظام‌های عربی آنقدر بی‌کفایت بوده‌اند که دشمن صهیونیستی امروز اندیشه انسان عربی را چنان تحت تاثیر قرار داده است که هرگونه خیانتی یا ظلمی در جهان را توجیه می‌کند. از سویی دیگر این بی‌کفایتی به آنجا رسیده است که کشوری مثل ایران از فاصله‌های دور به جنگ با اسرائیل می‌پردازد و تشکیلات مردمی همچون حماس و حزب‌الله را هدایت می‌کند. اما این نظام‌های فشل بدون نگاهی استراتژیک در مقابل این مقاومت مردمی قرار می‌گیرند.»

No comments: