Saturday, July 17, 2010

موج گسترده تخريب مالكي


هفته‌اي كه گذشت همراه بود با موجي از تظاهرات خودجوش مردمي در شهرهاي شيعه‌نشين جنوب عراق كه خواهان ساماندهي وضعيت معيشت و بحران كمبود برق و آب در عراق بودند. شهرهاي بصره، كربلا، ناصريه مهمترين اين شهرها را شامل مي‌شدند. البته با وجود شانتاژ خبري دروغين رسانه‌هاي بعثي كه اين موج را عليه دولت نوري مالكي مي‌خواندند، شعارهاي مردم تنها به سمت فاسدين اقتصادي و شبه‌نظاميان تروريستي نشانه گرفته بود. البته نمي‌توان اين مسئله را نيز ناديده گرفت كه تعلل در شكل‌گيري كابينه دولت جديد، مردم عراق را عصباني كرده است. در اين سه ماهه اخير كه رايزني‌هاي سياسي براي شكل‌گيري دولت در حال انجام است، حوادث ناگوار بسياري از انفجارها و عمليات تروريستي و اخلال در وضعيت معيشت مردم و قطع طولاني مدت آب و برق صورت گرفت. با نگاهي دقيق‌تر مي‌توان نوعي هماهنگي در علل تمام اين حوادث مشاهده كرد كه همه با يك هدف و آن نيز تخريب وجهه نخست‌وزير سابق صورت گرفته است. نخست‌وزيري كه نه شبه‌نظاميان سني و شيعه از او دل خوشي دارند و نه بعث و نه همسايگان سلطه‌طلبي همچون كشورهاي خليج فارس. بنابراين دور از ذهن نيست كه بخواهيم حدس بزنيم اتفاقات پيش روي ما همه دلالت بر جنگ رواني براي تخريب شخصيت نوري المالكي نخست‌وزير محبوب عراق دارد. وقتي آقاي علاوي در جلسه ائتلاف قانون با ائتلاف العراقيه حاضر نمي‌شود با مالكي ديدار كند، وقتي هر روز شايعه ترور علاوي از سوي خود در رسانه‌ها گسترش مي‌يابد و طارق الحميد سردبير روزنامه عربستاني الشرق‌الاوسط در سرمقاله خود ترور علاوي را خاتمه قانون‌گرايي و دموكراسي عراق مي‌خواند،‌ وقتي رسانه‌هاي بعث و ليبرال جهان عرب در اقدامي هماهنگ، حوادثي مشكوك از جمله تخريب برخي منابع آبي و انرژي عراق را در صدر اخبار خود مي‌آورند و به تخريب دولت و بي‌كفايتي آن مي‌پردازند، ديگر نبايد شك كرد كه جهان سلطه‌طلب و ديكتاتور عربي دشمن اصلي خود را در چهره مالكي مي‌بيند.
پرمخاطب‌ترين پايگاه الكترونيكي تحليلي- سياسي عربي در سه چهار سال اخير را به جرات مي‌توان الحوار المتمدن ناميد كه به گفته خود آنان مركزي است براي تجميع انديشه‌هاي چپ، سكولار و دموكرات كه خواهان برقراري جامعه‌اي آزادانديش با رعايت عدالت اجتماعي است. اما آنگاه كه به يادداشت‌هاي نويسندگان اين سايت دقت مي‌كنيم مي‌بينيم كه اين روزها در آستانه انتخاب نخست‌وزير عراق، تمام مطالب سايت اختصاص يافته است به سياه‌نمايي فرهنگي و فكري و اقتصادي موجود در عراق. گويي تمام مصائب عراق ناشي از سياست‌هاي پنج سال اخير نخست‌وزيري آقاي مالكي بوده است و حتي گاهي در برخي مقالات مي‌خوانيم كه روزگار صدام حسين، رئيس رژيم سابق عراق را دوران طلايي خوانده‌اند و در حسرت احياي آن روزها مي‌نويسند.
نوري مالكي هفته گذشته در گفتگوي تلويزيوني خود با شبكه ماهواره‌اي الحره عراق، با تاكيد و صراحت چند نكته را بيان كرد كه شايد دقت در آنها جوابي باشد در مقابل اين موج رسانه‌اي عليه او كه البته همواره در چنين فضاهاي رقابتي تنها چيزي كه يافت نمي‌شود گوش شنواست. در اين گفتگو ابتدا مالكي در پاسخ به سوال مجري كه گفت چرا با آقاي علاوي گفتگو نمي‌كنيد با صراحت اعلام كرد كه : «من از همين‌جا از ايشان دعوت مي‌كنم كه براي گفتگو با ما همكاري‌ كنند و اين دعوت را پيش از اين نيز براي ايشان ارسال كرده‌ايم و جوابي نشنيديم، همين ديروز با اعضاي شوراي مركزي العراقيه جلسه داشتيم و ايشان حضور نيافتند». مالكي در مقابل آمارهاي غلط برانداز مجري دربازه افت وضعيت معيشت مردم در سالهاي اخير و نارضايتي آنان گفت:‌ «به آنانيكه مشكل تامين برق و آب عراق مخصوصا در برخي مناطق كه مخالفين دولت در آنها ساكنند از جمله العماره را بزرگنمايي مي‌كنند بايد گفت كه اتفاقا ميزان هزينه و بودجه‌اي كه براي عمران و آباداني آنان در اين سال‌هاي اخير درنظر گرفته شد بر اساس تشخيص نيازمندي و تعيين خط فقر آنان،‌ بيش از ديگر مناطق بوده است، اما وقتي برخي گروه‌ها و احزاب سياسي آنان دكل‌هاي برق و لوله‌هاي آبرساني به آن مناطق را تخريب مي‌كنند و قصد آشوب دارند، ديگر نمي‌توان انتظار داشت كه ما نيز ساكت بنشينيم و برخورد نكنيم». مالكي در اين گفتگو همچنين بيان كرد: «برخي از افراد چه از نيروهاي طرفدار من باشند و چه مخالف، فكر مي‌كنند كه بنده سرقفلي پست نخست‌وزيري را براي خود مي‌دانم و براي رسيدن به آن اين همه رايزني و گفتگو و جلسه مي‌گذارم، بايد بگويم كه احتمال كناره‌گيري من از پست نخست‌وزيري براي تسريع در شكل‌گيري كابينه و ساماندهي اوضاع معيشتي مردم بسيار محتمل است و من اتحاد احزاب و جريان‌هاي سياسي در پارلمان را در اولويت اول مي‌دانم.»

No comments: