Saturday, October 17, 2009

چرا اسرائیل از تغییرات سیاسی ژاپن ‌هراس دارد؟



پس از آن‌که در ژاپن حزب دموکرات مخالف دولت با شکست طلسم نیم قرن حکومت حزب لیبرال روی کار آمد، آشفتگی و خشم بسیاری سیاست‌مداران و نویسندگان اسرائیلی را فرا گرفت.
این آشتفگی و غضب از آن‌جا ناشی می‌شود که رژیم صهیونیستی می‌ترسد با روی کار آمدن دموکرات‌های ژاپنی دیگر آسیای شرقی از حالت پیروی بی‌چون و چرای خود از آمریکا رخت بر‌کند و در سایه رهبران دموکراسی‌خواه جدید خود حقوق پایمال‌ شده‌اش را مطالبه کند. اسرائیل بیم آن دارد سیاست‌های سلطه‌طلبانه و هژمونی خود در ژاپن را از دست دهد، چرا که این‌بار مردم به شعار خروج ژاپن از وابستگی اقتصاد جهانی و اصلاح بروکراسی اداری رای دادند و انتظار دارند هر چه زودتر دولت جدید دست بنگاه‌های اقتصادی آمریکایی را از ساختار مالی خود کوتاه کند. این بزرگترین دلیل اختلاف مردم با نظام حاکم ژاپن بود که منجر به سقوط آنان شد. در سال‌های اخیر در تمام محافل و مسائل داخلی و بین‌المللی ژاپن شاهد حضور کارشناسان آمریکایی بودیم که البته تجمع‌های اعتراض‌آمیز مردمی همواره هشداری برای سیاست‌مداران حاکم ژاپنی بود که مورد توجه قرار نمی‌گرفت.
حال چرا اسرائیل اینچنین برآشفته است؟ خروج ژاپن از معاهدات یک‌طرفه خود با آمریکا به معنای بحران بزرگ مالی سرمایه‌گذاران آمریکایی است که اکثر آنان را صهیونیست‌ها تشکیل می‌دهند. دیگر هر تهدیدی که بخواهد به سراغ نظام اقتصادی آمریکا بیاید ابتدا دامن اروپا و اسرائیل را خواهد گرفت. نگرانی بیش‌از حد آنان پس از انتخابات ژاپن شاهد این مدعاست.
نمونه‌ بارز آشفتگی و ترس اسرائیلی را در نشریات آنان می‌توان دید. روزنامه هاآرتص- چاپ تل آویو - نوشت حزب دموکرات ژاپن سیاست پرتنشی را در آینده درپیش خواهد گرفت که دوری‌گزینی از آمریکا و استقلال در سیاست‌خارجه ژاپن از اهداف آن است. در تحلیل این روزنامه همچنین آمده است که ژاپن خواهان گسترش روابط با چین و دیگر کشورهای آسیایی است و این یعنی آغاز تنش در سیاست خارجی ژاپن و بروز ناامنی‌های داخلی. این روزنامه صهیونیستی با خطرناک نشان دادن این جریان، ژاپن را مورد تهدید اسارت در دست کشورهای آسیایی دانست و آینده‌ای چون عراق و افغانستان برای آن پیش‌بینی کرد.
رژیم صهیونیستی به خوبی می‌داند که مدل ژاپن جدید تهدید بزرگی است برای او چرا که تحرک و پویایی مستعمره‌های او از جمله فلسطین را به همراه خواهد داشت. به همین دلیل روزنامه‌ای دیگر از اسرائیل یوکویاما رهبر حزب پیروز ژاپن و رئیس حکومت جدید ژاپنی را به «اوبامای جدید» توصیف کرد و افزود:« بعید نیست که به زودی او از مدل اوباما در سیاست‌های ضد اسرائیلی ژاپن نسخه بردارد و دور از تصور نیست که این حکومت جدید، حماس را به رسمیت شناسد و از اسرائیل بخواهد برای حفظ حقوق شهروندان فلسطینی شهرک‌سازی خود را متوقف کند.»
 ترس مطبوعات اسرائیلی تا آنجا پیش رفت که هاآرتص در مقاله‌ای دیگر گفت:« در آینده شاهد دو درگیری سیاسی یکی میان توکیو و واشنگتن و دیگری میان توکیو و تل‌آویو خواهیم بود که اولین نشانه آن هنگام برخورد سفیر اسرائیل در ژاپن با رئیس جمهور جدید ژاپن بود که یوکویاما نگرانی شدید خود را از بحران غزه و تعداد کشته‌های فلسطینی تا کنون ابراز کرد و گفت پس از روی کار آمدن آقای اوباما انتظار تغییر اساسی در سیاست‌های تل‌آویو در برخورد با جهان عرب داشتیم. »
محافل اسرائیلی انتخابات ژاپن را تنها خروج ژاپن از آمریکاسالاری در اقتصاد و سیاست خارجی می‌دانند اما عموم مردم ژاپن بیش از این، عمق حادثه را تحلیل می‌کنند. آنان در مورد مساله اسرائیل و فلسطین معتقدند که فضا برای ابراز دشمنی بیشتر نسبت به سیاست‌های غاصبانه اسرائیل باز شده است تا پس از سال‌ها مردم ژاپن حسن نیت خود را به مسلمانان جهان عرب و مخصوصا فلسطین ثابت کنند. این امر باعث گردیده سازمان‌های یهودی از هم‌اکنون در آمریکا و اروپا برای ایجاد توهم دشمن جدید ژاپنی در اذهان مردم غرب فعال شوند تا اینگونه جنگ روانی خود را از داخل و خارج ژاپن آغاز کرده باشند تا شاید روشنفکران و رسانه‌های ژاپنی را علیه سیاست‌های ضد اسرائیلی دولت بشورانند. در اولین اقدام در حرکتی بی‌سابقه تعداد بی‌شماری نسخه از کتاب پروتکل یهود به زبان ژاپنی توزیع گردید. اسرائیل و سازمان‌های صهیونیستی از آینده تحول فکری مردم ژاپن علیه خود می‌ترسند چرا که حافظه ژاپنی فراموش نمی‌کند دستور پرتاب موشک‌های اتمی آمریکایی در هیروشیما را یک ژنرال یهودی داده است.
البته سازمان‌های یهودی و رژیم صهیونیستی خود می‌دانند که باید مردم بومی ژاپن را مورد حمله فکری و فرهنگی خود قرار دهند و گرنه تعداد یهودیان ساکن ژاپن به دوهزار نفر هم نمی‌رسد.
مترجم: نعیم شرافت
منبع: روزنامه "الثورة" چاپ دمشق

No comments: