Thursday, October 1, 2009

روزشمار جهان : 1 اکتبر


روز ملی نیجریه
uploadpic.org - click to view full image
مردم نيجريه در سال 1960 با شركت در يك همه پرسي، خواهان استقلال کشور خود از بریتانیا شدند. درقرن پانزدهم ميلادي پرتغال و در قرن بعد انگليس به نيجريه راه يافتند و در سال 1914 ميلادي، انگليس با الحاق نيجريه شمالي و جنوبي، مستعمره نيجريه را ايجاد كرد. چهل سال بعد اين كشور اعلام خود مختاري كرد و به عضويت جامعه كشورهاي مشترك المنافع در آمد.


بمباران مقر سازمان آزادی‌بخش فلسطین
در سال 1985 هواپيماهاي جنگي رژيم صهيونيستي، مقر سازمان آزاديبخش فلسطين را در تونس، مورد حمله قرار دادند. در اين حمله حدود 70 نفر كشته و عده زيادي زخمي شدند. سازمان آزاديبخش درپي تهاجم صهيونيست‌ها به لبنان در سال 1982، مقر خود را به تونس انتقال داده بود. حمايت آمريكا از رژيم صهيونيستي، مانع از هرگونه اقدام شوراي امنيت سازمان ملل عليه اين رژيم شد.



700 هزار کشته در کودتای اندونزی
پرتلفات‌ترین كودتای قرن بیستم در اندونزی اتفاق افتاد. مجموع کشته‌های این کودتا در سال 1965 در نهایت به  700 هزار نفر رسید. رهبر اصلی كودتا" آیدیت "رهبر حزب كمونیست اندونزی بود كه خود پس از شكست كودتا گریخت و پس از مدتی كشته شد. كودتای اندونزی كه توسط كمونیستها ترتیب داده شده بود توسط ژنرالهای ارتش كه مخالف كمونیسم بودند شكست خورد.



No comments: