Wednesday, April 7, 2010

موعظه هاي يك رئيس جمهور


عید پاک یا عید قیام، یکی از روزهای تعطیل در سال مسیحی است که یکشنبه‌ای در ماه مارس یا آوریل است. عید پاک در پایان هفته مقدسی است که عیسی وارد اورشلیم می‌شود و توسط سربازان رومی دستگیر و پس از تحمل مصائب و سختی‌ها بر فراز تپه جلجتا در اورشلیم مصلوب می‌شود و روز رستاخيز نام دارد. این جشن، به نام عید فصح یا عید فطیر بزرگترین عید کلیمیان نيز بود که آن را به میمنت خروج قوم اسرائیل از مصر، جشن می‌گرفتند. در اين روز يهوديان براي اولين بار وارد سرزمين فلسطين شدند.
اوباما رئيس جمهوري آمريكا در پيام خود به مناسبت تبريك عيد پاك يهود، همچون كاهني مسيحي به موعظه پرداخته و دنياي معنا و ماورا را به دنياي سياست ربط داده است. او ابتدا چند جمله از عهد عتيق در باب سفر خروج يهود از مصر و حركت به كنعان با زبان عبري مي نويسد: « اين خروج ما را به مبارزه با ظلم و تبعيض و كار و تلاش براي حمايت از آزادي در همه جهان و يادآوري اين مسئوليت خطير مي خواند» . رئيس جمهور آمريكا پيرو اين جمله مقدس ادامه مي دهد: « سفر فرزندان اسرائيل نماد آداب و سنتي پرمعنا است كه نشانه عبور از بردگي تا آزادي، از غم به شادي، از تاريكي به نور، از درد و رنج به رستگاري است» .
تفسير اسرائيل از پيام اوباما، مخصوصا جمله تورات ابتدايي آن كاملا سياسي بود. در اين جمله عبارت « خشم خود را بر آنان كه تو را نمي شناسند فروكش» حذف و بيشتر بر مفهوم « بردگي تمام انسانها» تاكيد شده است. بسياري اين حركت را فروتني رئيس جمهور اوباما و تلاشي براي عذرخواهي از بنيامين نتانياهو تعبير كردند.
برخي ديگر همچون روزنامه صهيونيستي يديعوت احرونوت نيز اين جمله اوباما در پيام كه مي گويد: « نوك پيكان خطر به سمت نخست وزير مي باشد» را اين گونه تفسير كرده اند كه جهان را دو گروه بردگان و اربابان شامل مي شود. اوباما بردگان را فلسطينيان و اربابان را بني اسرائيل مي داند. تا پيش از اين، ديدگاه كاخ سفيد از ترومان تا بوش پدر اين بود كه اسرائيليان تحت آزار و اذيت روا شده بر آنان، بدون قصد سياسي، تكليف ديني خود دانستند كه هجرت كنند. اما اين بار رئيس جمهور آمريكا نظر ديگري دارد كه مبتني است بر تفسير هجرت يهود بر اساس فلسفه حضور سلطه همواره اربابان بر بردگان جهان.
البته تفسير و تاويل و برداشت هاي گوناگون از آيات الهي كه ريشه در منافع سياسي و مصالح شخصي افراد دارد، پاياني نخواهد داشت. شايد خيلي مهم نباشد كه حال اوباما چرا اين جمله را حذف مي كند يا چرا ديگر جمله را تكرار. در اين مقاله نمي خواهيم نقش يك كاهن يا كشيش را بازي كنيم. مگر تفسيرهاي متفاوت بوش و نومحافظه كاران از دين نبود كه جهان را به جنگ و جنايت كشاند.
اما آنچه براي بيان مستدل و روشن است اينكه در عرصه سياست هيچ گاه نديديم كه رويكرد اوباما بر خاورميانه، بخواهد در مقابل حكومت نتانياهو به مخالفت ايستد. تاكيد همواره كاخ سفيد بر اين بوده و هست كه رابطه ارگانيك ميان كاخ سفيد و رژيم اشغالگر و التزام به پايبندي معاهدات نظامي دوطرف و فشار بر فلسطينيان براي پذيرش هرگونه تفاهم و حذف سياسي خود به عنوان بردگان واقعي مطيع، مهم ترين اولويت هاي آنان است. بر اساس همين اولويت ها پرونده تحريم ايران هسته اي بايد زودتر از ديگر پرونده ها بررسي شود. واشنگتن خود را براي پذيرفتن هرگونه اهانت از سوي نتانياهو آماده كرده است.
جو بايدن معاون رئيس جمهور آمريكا، دراعتراض به شهرك سازي اسرائيل در مناطق اشغالي، سفر خود به تل آويو را لغو كرد. آنجا بود كه وقتي نتانياهو به واشنگتن سفر كرد و نيمي از اعضاي مجلس سنا و مجلس نمايندگان آمريكا به ديدار او رفتند و در جشن هاي «آيپاك» شركت كردند، ديگر با قاطعيت مي شد چنين برداشت كرد كه دست مافوق بر سياست هاي آمريكا از آستين اسرائيل در مي آيد نه كاخ سفيد. در همان سفر نتانياهو در ديدار با اوباما به راحتي تمام او را به باد توهين گرفت و نتيجه آن جلسه اين گونه اعلام شد كه آمريكا با بستن پيمان محكم « سنگ» با اسرائيل، بيش از پيش بر تعهدات خود نسبت به دولت يهودي اسرائيل پافشاري خواهد كرد.
عید پاک بر اوباما و مسیحیان و یهودیان جهان مبارك باد.

منبع: مصطفي زين. 6 آوريل 2010. اوباما الفقيه. روزنامه الحياة چاپ لندن. 

No comments: