Wednesday, April 28, 2010

واژگوني مفهوم ترور به مقاومت


ساعاتي پس از انفجار مهيب بغداد در روز جمعه و كشته شدن بيش از پنجاه نفر و زخمي شدن بيش از دويست نفر از مردم عراق، بخش خبري شبكه الجزيره دو خبر مهم را بيان كرد. اول پيدا كردن اجساد دو رهبر بغدادي و مصري گروه القاعده و دوم كشف زندان مخفي در فرودگاه المثني بغداد. اهميت دو خبر براي الجزيره آنچان بود كه براي هر كدام از خبرها، از چند كارشناس و تحليلگر سياسي استفاده مي كرد و جالب آنكه هرگاه صحبتي از انفجار بغداد مي شد، موضوع بحث را به سرعت مجري تغيير مي داد. شايد براي الجزيره اجساد رهبران القاعده خيلي مهم تر از صدها جسد مردم بي پناه عراقي باشد كه هر روزه توسط همين گروه هاي تروريستي كه شبكه الجزيره از آنان با نام گروه هاي مقاومت و جهادي ياد مي كند كشته مي شوند. پس از اتمام اخبار، گزارشي از انفجار بغداد پخش شد و خبرنگار شبكه ماهواره اي الجزيره به سراغ مردم در خيابان هاي اطراف محل حادثه رفت تا گزارشي از آسيب هاي احتمالي ناشي از انفجار را نشان دهد. صحبت هاي مردم تنها به چند ثانيه طول نمي كشيد و تنها اعتراض آنان به ناامني و بي كفايتي نظام حاكم محور اصلي گزاش بود. در برخي مصاحبه ها مردم حق را به عاملان انفجار دادند كه به دنبال مقاومت در برابر حضور اشغالگران آمريكايي و اعتراض به عاملان آنان دست به حركت هاي استشهادي مي زنند. در تمام برنامه نه حرفي از عمق حادثه زده شد و نه سخني از عوامل آن. گزارشكر تنها با لحني تمسخرآميز به مشكلات مردم اشاره مي كرد كه دولت نتوانسته است تدابير لازم را براي كنترل امنيت و برقراري نظم تدارك بيند. و در پايان، گزارش با اين جمله تمام شد كه : « انصر اخاك ظالما او مظلوما » .
الان سه روز است كه هنوز آن دو خبر در راس تحليل ها و برنامه هاي الجزيره است و به هر شكلي از آن دو خبر، برداشتي در جهت ارزشمندي حركت مقاومت القاعده و مظلوميت آنان در برابر ظلم دولت و ستم هاي آنان بيان شده است. معرفي شخصيت اخلاقي و ديني آن دو رهبر القاعده، بررسي فعاليت هاي نظامي و مقاومت طلبانه آنان در برابر نظاميان آمريكايي و دولت جديد عراق، از مهمترين عناوين برنامه ها بود. زندان كشف شده فرودگاه نيز كه مركز شكنجه هاي مخوف نظام بعث بود، ‌به گونه اي معرفي شد كه گويي هيچ دردي در آن كشيده نشده است. تصاويري ساختگي از شكنجه هاي بسيار آرام و بيان خاطرات زندانياني كه هيچ سخني از نوع شكنجه ها بيان نمي كردند. بازتوليد مفاهيم بعثي در اذهان مردم عراق، ‌سياستي است كه الجزيره در اين سالها به شدت دنبال كرده و نتيجه آن را در انتخابات اخير عراق مشاهده كرد. سوال مهم آن است كه بازگشت بعث به نفع چه گروهي تمام مي شود؟  آنان كه از بارز شدن نقش مردم در تعيين آينده سياسي خود هراس دارند و خواهان حفظ نظام هاي سلطه طلب در منطقه اند،‌ مطمئنا بيشترين تمايل را به بازگشت بعث دارند كه دولت هاي عربي در راس آن هستند.
به هر حال هر شبكه اي اگر از دولت موسس خود، قطر، سالانه 30 ميليون دولار آمريكا دريافت مي كرد، بيش از اين انتظار نمي رفت كه كاملا در جهت منافع آن دولت برنامه سازي كند. امروزه نيز كشورهاي عربي با هر حربه اي به دنبال تضعيف سير دموكراتيزاسيون عراق هستند، چرا كه آينده سياسي خود را با حضور يك دولت عربي مردم سالار در كنار خود در خطر مي بينند. سير آرام برگزاري انتخابات عراق با وجود برخي اعتراض ها كه در نهايت به پايان رسيد، دليلي است بر آشفتگي بيش از پيش اعراب و رسانه هاي آنان. شايد براي هر رسانه اي اثبات استقلال انديشه و عدم وابستگي سياسي به جريان خاص،‌ مهمترين دغدغه مديران آن رسانه باشد. اما رسانه هاي عربي كه تمام سرمايه هاي خود را از دولت هاي انحصارطلب دريافت مي كنند، هيچگاه نمي توانند خود به عامل شكست انحصار قدرت طلبان تبديل شوند.
در ماه مي 2003، سازمان اطلاعات مركزي آمريكا CIA در كنگره ملي عراق اسنادي منتشر ساخت كه به طور ضمني نشان مي داد جاسوسان عراقي در الجزيره نفوذ كرده اند و از سوي برخي مقامات عراقي اين موضوع بخشي از تلاش تبليغاتي آنها محسوب مي شد. حضور فيصل القاسم معاون صدام در مخابرات وقت عراق، در اين شبكه پس از سقوط نظام بعث، همه را مطمئن ساخت كه الجزيره بنا است كه به عنوان تريبون جريان بعث پان عربيسم تبديل شود. فيصل القاسم هم اكنون به عنوان شناخته ترين مجري تلويزيوني الجزيره مشهور است.

No comments: