Thursday, December 23, 2010

جايزه ابن رشد براي پايگاه الكترونيكي « گفتگوي متمدن»


موسسه بين‌المللي « ابن رشد براي انديشه آزاد» كه از سال 1998 در آلمان به رسميت شناخته شده است، هر ساله جايزه خود را به فعال‌ترين متفكر آزادانديش جهان اسلام اعطا مي‌كند. امسال برنده دوازدهمين جايزه ابن رشد نه يك شخص، بلكه يك پايگاه الكترونيكي بود كه به اعتقاد بسياري از منابع خبري از جمله روزنامه الحياة و خبرگزاري عرب48، پربيننده‌ترين و معتبرترين پايگاه الكترونيكي جهان اسلام شناخته شده است. اعطاي اين جايزه به سايت « الحوار المتمدن» ( گفتگوي متمدن) در حالي است در جمله بالاي صفحه اصلي اين سايت نوشته شده است: «پايگاهي اسلامي و چپ‌گرا به دنبال تحقق جامعه مدني، سكولار و دموكرات كه ضامن آزادي و عدالت اجتماعي براي تمامي مردم است». اين پايگاه بيشترين نويسنده در حوزه‌هاي انديشه، فرهنگ و هنر را جمع كرده است. نويسندگاني كه هر كدام داراي سوابق علمي و اجرايي بسيار غني هستند. اين پايگاه بر خلاف ساير مراكز سكولار عرب، ‌گرايش سياسي و اقتصادي چپ دارد. اما باز به دنبال تحقق مفاهيمي چون سكولاريسم و دموكراسي است و اسلام را تنها در مفاهيم و مشاريع فردي محدود مي‌كند و نظريه اسلام سياسي را در تحقق حكومتي اشتراكي مي‌بيند. شبكه نويسندگان جواني كه در اين پايگاه به صورت خودجوش از سراسر كشورهاي عربي شكل گرفته، منجر به افزايش اهميت آن شده است. مخالفت‌هاي بسياري از سوي مجامع و محافل علمي و اسلامي با اين پايگاه الكترونيكي مشاهده مي‌شود كه بيشتر دغدغه آنان افراط در آزادانديشي و توهين به محكمات و مسلمات ديني از جمله وحيانيت قرآن و مقدسات سنت نبوي است كه همواره از سوي نويسندگان اين سايت، به چالش كشيده مي‌شود. آرمان‌شهر الحوار المتمدن جامعه اسلامي- سوسياليستي است كه در آن انسان‌ها براي ابراز عقايد و نظرات خود از هيچ محدوديتي برخوردار نيستند. يكي از عوامل مهم افزايش طرفداران الحوار المتمدن در جهان، شبكه گسترده و ميليوني آدرس‌هاي الكترونيكي است كه به صورت دائم با آنها ارتباط داشته و اعضاي خود را در طرح‌هاي آمارگيري مختلفي شركت مي‌دهند كه بسياري از خبرگزاري‌هاي رسمي به آمارهاي اين پايگاه استناد مي‌كنند.
دوازدهمين جايزه ابن رشد، ماه آينده در كنگره هنرهاي اسلامي برلين به رزكار عقراوي موسس و سردبير سايت الحوار‌المتمدن اعطا مي‌شود. بر اساس آماري از سوي خبرگزاري عرب 48، تعداد خوانندگان الحوارالمتمدن تا كنون به 550 ميليون نفر و تعداد نويسندگان آن به پانزده هزار نفر رسيده است. گفتني است كه الحوارالمتمدن در قبال انتشار هر مقاله هيچ حق‌التحريري پرداخت نمي‌كند و نويسندگان تنها براي اعتبار و احراز جايگاه علمي و ادبي خود، مطالبشان را به اين پايگاه مي‌دهند.
در مورد موسسه ابن رشد نيز بايد گفت كه اين موسسه آلماني با جذب نويسندگان و انديشمندان حوزه علوم انساني و اسلامي جهان عرب و غرب براي مطالعات علمي خود، نام ابن رشد را به عنوان بزرگترين متفكر اسلامي عربي و غربي انتخاب كرده است. مهمترين موضوعاتي كه در اين موسسه بدان پرداخته مي‌شود رسانه و ارتباطات، آزادي زن، انديشه انتقادي، فعاليت گروهي، فلسفه و عقلانيت، ادبيات متعهد، اصلاح ديني، حقوق بشر و توليدات سينمايي است. موسسه ابن رشد امروزه به عنوان دانشگاهي براي مطالعه بين رشته‌اي‌ها در حوزه اسلام‌شناسي، فلسفه و كلام در جهان شهرت داشته و از سراسر جهان براي گرفتن فرصت مطالعاتي در آن اقدام مي‌كنند.

No comments: