Friday, August 6, 2010

تضاد اعتقاد و وظيفه در ارتش اسرائيل


در ماه‌هاي اخير ارتش ر‍ژيم اشغالگر قدس، با بحران روحي و رواني شديدي ميان سربازان خود مواجه شده و در شش ماه اخير نوزده مورد خودكشي و صدها مورد فرار از خدمت در ميان سربازان گزارش شده است.
نكته مهمي كه منجر به نگراني شديد فرماندهان نظامي ارتش اسرائيل شده تنها به خودكشي و فرار چند سرباز محدود نمي‌شود و مسئله سرايت اين بيماري و حالت افسردگي به تمام مراكز و واحدهاي نظامي و همچنين برخي افسران عالي رتبه نيز بوده است كه چند روز گذشته خبر خودكشي افسر ارشد اطلاعات نظامي ارتش همه را شگفت‌زده كرد.
مسئولان بهداشت و سلامت رواني ارتش اسرائيل اعلام كرده‌اند كه ريشه بيشتر اين حوادث در عدم رابطه صحيح ميان فرماندهان و سربازان بوده و انگيزه‌هاي حضور در جنگ و كشتار مردم فلسطين براي آنان توجيه نشده است. لذا اين مركز پيشنهاد برگزاري برخي دوره‌هاي توجيهي و درماني را براي تمام نظامين ارتش پيشنهاد داده است.
اما در گزارشي ديگر از واحد اطلاعات ارتش اسرائيل بيان شده كه‌ با وجود اتخاد برخي سياست‌هاي پيشگيرانه از وقوع خودكشي و شيوع بيماري‌هاي رواني همچون ممنوعيت حمل سلاح خارج از پادگان نظامي و در منزل، باز خودكشي‌ها متوقف نشده است و اين گزارش علت اصلي اين بحران را نه در فضاي نظامي بلكه در خانواده نظاميان مي‌بيند. خانواده‌هايي كه به دليل نفرت محافل بين‌المللي از نظاميان اسرائيلي از رفتن فرزندان و همسران و پدران خود به ارتش ممانعت مي‌كنند كه البته اين موضوع پس از اتفاق حمله به كاروان آزادي حامل كمك‌هاي انسان‌دوستانه به مردم غزه بيشتر نيز گرديده است.
همچنين پژوهش‌هاي صورت گرفته نشان مي‌دهند كه نظاميان اسرائيلي كه در جنگ‌ 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه وارد شهرها شده و با مردم و مبارزان حزب‌الله و حماس مواجه شده‌اند از دردهاي روحي بيشتري برخوردارند تا آنان كه در پشت خط مقدم مبارزه حضور داشتند كه دليل آن روبرو شدن با حقيقت مظلومانه‌ايست كه در ميان محافل رسانه‌اي جهان مغفول مانده است. همچنين مشاهده انگيزه و ايمان بالاي نظاميان لبناني و فلسطيني نيز منجر به تضادهاي فكري و  ايدئولوژيكي آنان شده است كه به راستي چرا بايد با اينان جنگيد و نكند ما به براستي غاصب زمين‌هاي اينان هستيم؟
به گزارش روزنامه الحياة چاپ لندن، برخي نادمان نظامي اسرائيلي يابه دنبال فرصت فرار از جنگ هستند و يا در ميان مردم غزه و كرانه باختري پنهان شده‌اند و يا برخي حتي در مبارزه سنگ در ميان جوانان فلسطيني شركت مي‌كنند.
همچنين در گزارش واحد اطلاعات ارتش اسرائيل آمده است كه پنجاه درصد از نامه‌هاي تاييديه بيماري رواني سربازان از مراكز بهداشت كه براي خروج آنان از ارتش مي‌آيد ناشي از تمارض سربازان به بيماري است تا اينگونه از ارتش فرار كنند،‌ بنابراين نمي‌توان دليل فرار را بيماري دانست بلكه نوعي تصميم ناشي از آگاهي در اين عمل وجود دارد.
موضوع فرار سربازان تا كنيست اسرائيل نيز كشيده شده و بر اساس تفاهم‌نامه اي ميان كنيست و ارتش قرار شد كه تا سال 2012 كميته‌اي براي حفظ ظاهر نظامي مقتدر در اسرائيل شكل گيرد و به اين مشكلات رسيدگي كند. گابي اشكنازي رئيس ستاد مشترك ارتش اسرائيل بيان كرده است كه در سال جديد بنا دارد با تصويب قوانين بسيار سخت نظامي، ‌محدوديت‌هاي بيشتري بر عملكرد سربازان ارتش وارد كرده و سربازان فراري را به شدت توبيخ كند. وي همچنين خبر داد كه با هماهنگي وزارت آموزش و پرورش اسرائيل، كلاس‌هايي براي دانش‌آموزان سال آخر كه آماده اعزام به ارتش هستند برگزار كند تا انگيزه‌هاي آنان را براي جنگ و حضور باروحيه در ارتش آماده سازد.
يشاي مينوخين سخنگوي رسمي سابق جريان «وجود محدوديت» در اسرائيل معتقد است كه بسياري از جوانان آماده به خدمت در اسرائيل فاقد درك درستي از اهداف رژيم اسرائيلي هستند و اهميت مسئله اقتدار يهود در منطقه براي آنان مشخص نشده است، بنابراين حضور آنان در ارتش نه تنها با عزت و افتخار همراه نيست بلكه همواره از خود مي‌پرسند كه چرا بايد جنگيد؟ مينوخين همچنين افزوده است كه بي‌انگيزه شدن جوانان هيچ ريشه سياسي و حزبي ندارد چرا كه از طرفداران احزاب چپ و راست و تمامي جريان‌ها و گروه‌هاي سياسي سرباز فراري وجود دارد.
اين گفته‌ها و آمارها در حالي است كه وزير دفاع اسرائيل در سخنان اخير خود با قاطعيت تمام،‌ رژيم اشغاگر قدس را پيروز جنگ خوانده و به گفته او امروز اگر از سربازان اسرائيلي بپرسيد كه كجا دوست داريد خدمت كنيد، هفتاد درصد آنان حضور در خط مقدم جنگ را ترجيح مي‌دهند

No comments: