Tuesday, August 10, 2010

هزاران امضا تا كنون براي البرادعي


البرادعي در اين يك سال حضور انقلابي خود در مصر و ايجاد ائتلاف جريان اپوزيسيون ضد دولتي در مصر، واكنش‌هاي بسياري را از سوي حكومت به همراه آورده است. در سه ماه اخير طوماري توسط البرادعي نوشته شده كه در آن درخواست به تغيير برخي بندهاي قانون اساسي مصر در جهت گسترش آزادي‌هاي سياسي و احقاق حقوق بشر شده است و تا كنون بسياري از فعالان و نخبگان علمي،‌ مذهبي و سياسي مصر آن را امضا كرده‌اند و اين طومار تبديل گشته به محلي براي ميثاق با جريان آزادي‌خواه معارض حكومت به رهبري دكتر محمد البرادعي رئيس سابق آژانس انرژي اتمي سازمان ملل. البرادعي ديگر با شفافيت تمام به عنوان رقيب انتخاباتي نماينده حزب حاكم الوطن درآمده و خواهان اجراي اصلاحات اساسي در حوزه‌هاي مختلف كشور است. طيف طرفدار البرادعي از گروه‌هاي مختلف با گرايش‌هاي مختلف اند كه در ميان آنان رهبران اسلام‌گراي اخوان‌المسلمين تا رهبران ليبرال احزابي چون آينده،‌ كارگر ديده مي‌شود. اسلام‌گرايي البرادعي منجر به آن شده تا بر گرايش سكولار برخي طرفدارانش اثر گذارد و هم‌اكنون بزرگترين مراكز نشر انديشه‌ها و سخنان البرادعي و مشاورانش را مساجد و نماز جمعه‌هاي شهرهاي مصر تشكيل مي‌دهند. اتفاقي كه ماه گذشته براي خالد سعيد جوان 28 ساله شهر اسكندريه افتاد و منجر به كشته‌ شدن او توسط نيروهاي پليس دولتي شد،‌ تظاهرات گسترده مردمي را پس از نماز جمعه‌هاي شهرها به همراه داشت. البرادعي به همراه نوري ايمن رهبر حزب ليبرال آينده نيز در نماز جمعه اسكندريه حاضر شدند كه البته تظاهرات مردمي آنجا با ضرب و شتم و دستگيري بسياري از معترضان همراه بود.
هفته گذشته محمد حمدي زقزوق وزير اوقاف مصر نسبت به تصرف مساجد به نفع يك نامزد انتخاباتي رياست جمهوري  اعتراض كرد و البرادعي را تهديد به توبيخ قانوني و ممنوعيت از سخنراني در مساجد كرد. همچنين دكتر علي الدين هلال يكي از رهبران حزب ملي دموكرات حاكم، خواسته البرادعي براي تغيير قانون را غير قابل قبول دانست و گفت كه: «حتي اگر يك ميليون امضا نيز پاي اين طومار جمع شود ما در رد آن پنج ميليون امضا جمع مي‌كنيم. در كشوري كه 40 ميليون جمعيت دارد، ‌امضاي يك ميليون نفر براي تغيير قانون حجيت ندارد»،‌ اين گفته‌ها در حالي است كه امضا كنندگان طومار البرادعي همه از نخبگان و رهبران سياسي احزاب مردمي هستند كه نقش بسزايي در تصميم‌گيري مردم دارند.
سخنراني زقزوق و هلال در كمپ سالانه دانشجويان استان اسكندريه بود كه البته در ميان دانشجويان تنها،‌ نمايندگان منتخب هيئت رئيسه دانشگاه‌هاي اسكندريه كه گرايش به حزب حاكم دارند ديده مي‌شد. در حالي كه هر روزه دانشگاه‌هاي مصري با تظاهرات و اعتراضات گسترده ضد دولتي مواجه است. زقزوق وزير اوقاف همچنين نسبت به اتفاق ماه گذشته و كشته شدن خالد سعيد اعلام كرد كه: «ما نيز اين اتفاق را محكوم مي‌كنيم و عاملان آن را توبيخ خواهيم كرد،‌ اما چنين اتفاقي نمي‌تواند دليلي براي آشوب‌هاي خياباني باشد و البته بسيار متاسفيم كه آقاي البرادعي نماز جمعه و مساجد را ابزاري براي تبليغ خود قرار داده‌اند». او همچنين مدعي شد كه وزارت اوقاف به حزب حاكم نيز اجازه استفاده ابزاري از مساجد براي سخنراني و تبليغ انتخاباتي خود نمي‌دهد، چرا كه اين كار خلاف قانون بوده و جزاي آن حبس و جريمه نقدي است و مساجد تنها براي عبادت افراد مي‌باشد. البته تا كنون در سال‌هاي اخير بسياري از بزرگان دانشگاه الازهر و برخي مساجد مصر،‌ در مقابل دريافت پاداش‌هاي دولتي،‌ همواره در سخنان خود به تمجيد و حمايت از دولت پرداخته‌اند و حتي بعضا حكم مشروعيت بر برخي تصميمات دولتي از جمله تجارت با اسرائيل را صادر كرده و در تاييد آن سخن گفته‌اند.  
لازم به ذكر است كه انتخابات رياست جمهوري مصر، پاييز 2011 برگزار خواهد شد و تا كنون البرادعي از سوي مخالفان دولت و جمال مبارك از سوي حزب حاكم به عنوان بزرگترين نامزدهاي انتخاباتي مطرح شده‌اند. بيانيه طومار البرادعي با نام « با هم تغيير خواهيم داد» تا كنون 213 هزار امضاي الكترونيكي جمع كرده است كه بيشتر اين امضاها توسط پايگاه‌هاي الكترونيكي جمعيت اخوان المسلمين همچون ائتلاف ملي براي تغيير جمع شده است. مفاد اين طومار عبارت است از: پايان دادن به وضعيت فوق العاده، امكان نظارت كامل سيستم قضايي مصر بر روند انتخابات، توسعه سازمان‌هاي جامعه مدني داخلي و بين‌المللي،‌افزايش فرصت‌ها در رسانه‌ها براي تمام نامزدهاي انتخاباتي، امكان راي دادن تمام مصري‌هاي مقيم خارج، تضمين بي قيد و شرط حق نامزدي، محدوديت نامزدي در انتخابات در دو دوره.

No comments: