Saturday, August 21, 2010

واپسگرد سوم اوباما در مقابل نتانياهو


پيام‌ اوباما رئيس‌جمهوري ايالات متحده آمريكا پس از گفتگو‌هاي او با نتانياهو نخست‌وزير رژيم اشغالگر قدس، نشان از سومين گام عقب‌گرد آمريكا در مقابل فشارها و تهديدات اسرائيلي دارد كه جورج ميچل نماينده رسمي اوباما بازيگر اصلي اين ميدان بود.  در دوره رياست‌جمهوري اوباما مسئله يهودي‌سازي منطقه فلسطين با صراحت و شدت بيشتري مطرح شد و شخص رئيس‌جمهور آمريكا نيز در سفر خاورميانه خود بر آن مهر تاييد گذاشت،‌ اين در حالي است كه دولت بوش همواره در طرح شفاف اين موضوع محطاط بود. يهودي سازي منطقه قدس شايد مهمترين عمليات صهيونيستي براي فراموشي ذات و اساس دولت اعراب فلسطيني در دنيا باشد كه هيلاري كلينتون در مفاد طرح تفاهم‌نامه اخير ميان فلسطين و اسرائيل تاكيد كرد كه بايد بر دولت يهودي با صراحت تمام تاكيد شود. اين تفكر كه حق شهروندي را تنها براي يهود قائل مي‌شود،‌ آينده 1ميليون و دويست هزار فلسطيني ساكن قدس را كه پس از اخراج گسترده فلسطينيان در سال 1948 هنوز باقي مانده‌اند، به خطر مي‌اندازد.
آسيب ديگر يهودي سازي قدس، موضوع پناهندگي يا هويت است كه تحت تاثير يهوديت دولت قرار گرفته و حقوق تاريخي و جغرافيايي فلسطينيان و اعراب را تهديد كرده و امكان مهاجرت تمام يهوديان جهان را به اين منطقه فراهم مي‌كند.
عمق توطئه آمريكايي صهيونيستي را مي‌توان در نامه تبريك اوباما به نتانياهو و شيمون پرز به مناسبت روز عيد استقلال رژيم صهيونيستي مشاهده كرد كه گفت: « با نگاهي به تاريخ، فلسطين همواره سرزمين آبا و اجداد يهود بوده‌ است».
موضع انفعال و تسليم بي قيد كاخ سفيد در مقابل تهديدات تل‌آويو در دو سال اخير، بي‌تاثير از حضور تندروهاي حزب ليكود و در راس آنان شخص نتانياهو نيست. اوباما كه ابتدا با چهره‌اي صلح‌طلب پا به عرصه سياست جهاني گذاشت،‌ بسيار مايل بود كه در سرعت‌ بخشيدن به حل مناقشات خاورميانه مخصوصا ميان فلسطين و اسرائيل، چهره برتر باشد. به همين دليل در گام اول موضوع توقف شهرك‌سازي‌‌هاي اسرائيل در كرانه باختري را توسط نماينده خود جورج ميچل مطرح كرد كه با مخالفت شديد اسرائيل مواجه شده و در سفر نتانياهو به واشنگتن و حضور نيمي از اعضاي كنگره در ميهماني او، اين موضوع خاتمه يافته نظر آمد و اوباما نيز ديگر هيچ سخني از آن به ميان نياورد. در اين مرحله آمريكا در اين انديشه بود كه با بزرگ كردن چهره محمود عباس رهبر تشكيلات خود گردان فلسطين و حضور او در نشست سه جانبه تل آويو، واشنگتن و فلسطين، طرح صلح خاورميانه را بر دوش او بگذارد كه اينچنين نشد و در كنفرانس آناپوليس هيچ سخني از توقف شهرك‌سازي به ميان نيامد.
گام دوم طرح قدس بزرگ بود كه آمريكا در اين طرح به توقف شهرك‌سازي برخي مناطق محدود در كرانه باختري بسنده كرده بود كه ديگر در آن جايي براي محمود عباس تعريف نشد و طرف گفتگو با تل‌آويو گروهي از منتخبان اتحاديه جهان عرب بودند كه براي مذاكره غير مستقيم با اسرائيل تعيين شده بودند. نتانياهو براي انجام رايزني‌هاي غير مستقيم اين گروه با مسئولين و نهادهاي سياسي اسرائيلي، توقف شهرك‌سازي برخي مناطق را تا پايان ماه سپتامبر تعيين كرد. گام سوم عقب‌گرد اوباما در مقابل نتانياهو پذيرفتن اين شرط براي انجام گفتگوها تا ماه سپتامبر و توقف جزئي شهرك‌سازي بود. اين شرط كاملا فريبنده بود،‌ چرا كه هيچ حسابي و محدوده‌اي براي توقف شهرك‌سازي در آن تعيين نشده و رژيم صهيونيستي تا كنون هيچ دستوري براي توقف صادر نكرده و سكوت اوباما تنها و تنها براي حفظ آبروي خود و ميچل است كه نشان دهد هنوز او سخن آخر را پاي ميز مذاكرات صلح منطقه‌ خاورميانه مي‌زند.
سكوت در مقابل بي‌نتيجه ماندن طرح سوم « مذاكرات غير مستقيم»، در ميان رهبران تشكيلات خودگردان فلسطين، دولت مصر، اتحاديه سران عرب و تمامي آنان كه اميد به برقراري صلح از طريق دخالت آمريكا در منطقه داشتند نيز ديده مي‌شود. چرا كه براي بار سوم شكست در مقابل تهديدات تل‌آويو و گسترش بيش از پيش شهرك‌سازي را شاهدند. آنان كه در آخرين روز جلسه اتحاديه سران عرب بر سر مسئله فلسطين، ابراز اميدواري كردند كه پيشنهاد مذاكرات غير مستقيم و معرفي گروهي براي وساطت در اين موضوع راه حل خواهد بود، امروز با ديدن نتايج انتخابات ميان‌دوره‌اي كنگره آمريكا و راي آوردند اكثر حاميان صهيونيست و همچنين متوقف مانده موضوع بررسي فعاليت‌هاي هسته‌اي اسرائيل در كنگره، ديگر حرفي براي گفتن ندارند و سكوت را ترجيح مي‌دهند و ديگر پذيرفته‌اند كه استراتژي آمريكا تنها بر ايجاد دولتي يهودي در منطقه به دور از هر شهروند فلسطيني ختم مي‌شود

No comments: