Sunday, August 8, 2010

نتانياهوي ديروز و امروز


در پي انتشار فيلم سخنراني محرمانه نتانياهو در سال 2001 از شبكه تاريخي 10 اسرائيل


گيدئول لوي نويسنده روزنامه هآرتس رژيم صهيونيستي در يادداشت 15 ژولاي خود، با صراحت تمام، بنيامين نتانياهو را فردي كلاهبردار و حيله‌گر خطاب كرد. دليل اين كار او انتشار فيلم ويدئويي از سال‌هاي دور بود كه شبكه ده اسرائيل چند روز پيش پخش كرد و در آن فيلم نتانياهو سخن از عدم امكان برقراري صلح ميان اسرائيل، فلسطين و آمريكا مي‌زد. گيدئول لوي در مقابل انتشار اين فيلم مي‌نويسد كه :« اين سخنان از زبان كسي برآمده است كه امروز طرح صلح خاورميانه را ارائه مي‌دهد در حالي كه اين فيلم ثابت كرد كه او هيچ اعتقادي به وجود دولت و سرزميني به نام فلسطين ندارد چه رسد به تفاهم و صلح با آنان و همچنين آمريكا را نيز دست‌نشانده و دستمالي در جيب خود مي‌بيند.»
در اين فيلم نتانياهو كه آن هنگام تازه اولين دوره نخست‌وزيري خود را به پايان رسانده بود در رابطه با افتخارات خود در مورد تضعيف معاهده اوسلو و امتيازگيري او از مسئله صلح منطقه مي‌گويد: « بنده مجبور به ارائه تفسير جديد از اوسلو شدم تا اينگونه بتوانم با فريب سران فلسطيني و آمريكايي مرزهاي خود با فلسطين را تا حدود مرزهاي 1967 برگردانم» . او همچنين در رابطه با نحوه تعامل با فلسطين نظر شخصي خود را اينگونه بيان مي‌كند: « به عقيده من سياست ما بايد بر شدت يافتن حملات و ضرب شتم بر فلسطين باشد،‌ تا آنجا كه ضربات دردناك ما منجر به آن شود كه فلسطين ارزش پذيرش صلح را با تحمل درد معاوضه كند و تسليم خواسته‌هاي ما شود.»
نتاينياهو در اين فيلم همچنين در رابطه با آمريكا اينچنين نظر مي‌دهد كه: « در مورد آمريكا بايد اعتراف كنم كه پيش از اين اشتباه مي‌كردم و آمريكا را در ذهن خود بزرگ كرده بودم ... در حالي كه تحريك و به‌كارگيري از آمريكا در مسير دلخواه مان به سادگي تمام است و هيچگاه آمريكا توانايي ايستادگي در مقابل ما را ندارد». اين در حالي است كه اوباما رياست‌جمهوري آمريكا در ديدار ماه گذشته خود با نتانياهو گفت:‌« من معتقدم كه نخست وزير اسرائيل فردي صلح‌طلب است و براي برقراري صلح منطقه، خود را به خطر خواهد انداخت».
البته اين سخنان از زبان سران كاخ سفيد جديد نيست و پيش از اين نيز بيل كلينتون،‌ نتاينياهو را حامي فلسطين معرفي كرده بود. اما هرچند كه نه سال از تاريخ سخنان اين فيلم مي‌گذرد اما ذهنيت پشت پرده سياست‌هاي نتانياهو تغيير نكرده و طرح‌هاي صلح او همواره ابزاري براي حمايت آمريكا و امتيازگيري از فلسطين بوده است. ماهها از هشدار آمريكا به اسرائيل براي توقف شهرك‌سازي در كرانه باختري مي‌گذرد اما همچنين شهرك‌سازي ادامه دارد و جلسات دوستانه اوباما با نتانياهو نيز همينطور.  نتانياهو و نفرت او از فلسطين را همه مي‌شناسند، هم او بود كه چند بار از وزارت اقتصادي دولت شارون در سال‌هاي 2003 تا 2005 به دليل عقب‌نشيني از غزه درخواست استعفا داد و قصد تحميل طرح اسرائيل بزرگ را به شارون داشت. نتانياهو 2010 با گذشته تغييري نكرده و چه بسا نسبت به دوره اول نخست‌وزيري خود در سال‌هاي 1996 تا 1999 تندرو تر نيز شده است. شگفت از آنجاست كه روساي جمهور آمريكا هنوز اين فرد را نشناخته‌اند و يا سياست اقتضا مي‌كند كه نشناسند و او را مدعي صلح نام مي‌نهند. اگر اوباما فيلم سخنان نتانياهو را ببيند چه با خود مي‌گويد؟
سخنان امروز نخست‌وزير رژيم اشغالگر قدس از توسعه اسرائيل و شهرك‌سازي‌هاي آن، اعتراف همه فلسطينيان به دولت بزرگ و يهودي اسرائيل، وجود دولت فلسطين به شرط نداشتن ارتش و حق دخالت در تعيين مرزها، عدم پذيرش بازگشت آوارگان فلسطيني به هيچ وجه، مخالفت با عقب‌نشيني نظاميان از غزه و غيره چه تفاوتي با عملكرد و سياست‌هاي ده سال پيش او دارد كه اينچنين رييس جمهور آمريكا از او تجليل مي‌كند؟ كودك درون نتانياهو سرشار از كينه و نفرت نسبت به اعراب فلسطيني است و در خيال خود سرزمين بزرگ يهوديان بني‌اسرائيل را تصور مي‌كند كه بر همه جهان حكومت مي‌كنند. يهوديان صهيونيسم امروزه در لابي‌هاي سياسي و اقتصادي تمام قدرت‌هاي بزرگ جهان رخنه كرده‌اند،‌ اما آن چيزي كه به دنبال تحقق آن هستند برقراري حكومتي بزرگ در جهان است تا همه قدرت‌هاي امروزي را به زانو درآورند و خود بر جهان سلطنت كنند.
گيدئول لوي در پايان مقاله خود مي‌گويد كه: «نتانياهو با اسحاق رابين، مناخم بگين و اريل شارون متفاوت است چرا كه او صلح را در بازي‌دادن و فريب آمريكا و كشتار تمام فلسطينيان مي‌بيند».
 احزاب و گروه‌هاي سياسي فلسطيني امروز بايد بيشترين اتحاد و يكپارچگي را در برابر اين دشمن تندرو كه مردمان اسرائيل نيز او را حيله‌گر مي‌نامند حفظ كنند. ديگر هيچ شك و شبهه‌اي نيست كه نتانياهو ذره‌اي دلش براي فلسطين و صلح منطقه نمي‌سوزد و همانگونه كه عمر موسي در ديدار هفته گذشته خود با جورج ميشل نماينده آمريكا گفت: « نبايد دوباره به همان چاهي بيافتيم كه بوديم.»

No comments: