Saturday, September 26, 2009

روزشمار جهان : 26 آگوست

استقلال آبخازي و اوستياي جنوبي

سال گذشته روسیه پس از پنج روز جنگ با گرجستان، استقلال آبخازي و اوستياي جنوبي را در این روز به رسميت شناخت. این اتفاق در پی حمله نظامی گرجستان به این منطقه و کشتن 10 نيروي حافظ صلح روسي و 162 شهروند غير نظامي بود. البته تاکنون هیچ کشوری این دو جمهوری را به رسمیت نشناخته است.

جنگ دوم چچن آغاز شد

uploadpic.org - click to view full image

در سال 1999، روسيه پس از يک موج حملات مشکوک که به چچن‌ها نسبت داده شد جنگ دوم چچن را آغاز کرد. زمزمه‌هاي دست داشتن سرويس امنيتي فدرال روسيه در اين حملات مشکوک نیز وجود دارد. هر دو گروه از این نسل‌کشی خونین سود بردند. چچن به مقاصد افراطی خود رسید و باندهاي مافيايي روسيه از بودجه نظامي سود بردند.

ریگان 11 سپتامبر را روز ویژه‌ معرفی کرد

uploadpic.org - click to view full image

در سال 1987 رونالد ریگان رییس جمهور آمریکا رسما اعلام می‌کند که 11 سپتامبر با رمز 1- 1- 9 روز ویژه‌ای است. جورج شولتزر، وزير امورخارجه وقت آمريكا نیز سياست خارجي دولت را بر تروريسم متمركز دانست و عمليات گسترده فشار و مجازات را به نام مبارزه با تروريسم در آن زمان هدایت می‌کرد.

تصویب روز تساوی زنان

26uploadpic.org - click to view full image

آگوست روز زنان آمریکایی است. در سال 1920 برای اولین بار در قانون اساسی زنان حق رای پیدا کردند. در پی آن هر سال در این روز خيابان‌های بزرگ آمريکا شاهد تظاهرات برای گرفتن حقوق برابر بود. تا اینکه در سال 1971 لايحه تعيين 26 اگوست بعنوان «روز تساوی زنان» در کنگره آمريکا به تصويب رسيد.

No comments: