Sunday, September 27, 2009

روزشمار جهان : 5 سپتامبر

شروع مذاکره پیمان کمپ دیوید

uploadpic.org - click to view full image

در سال 1978 اولین مذاکرات محرمانه پیمان کمپ دیوید میان انور سادات، رئیس جمهور وقت مصر و مناخیم بگین، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی در ایالت مریلند آمریکا آغاز شد. این پیمان پس از 12 روز با حضور جیمی کارتر در کاخ سفید به امضا رسید. کمپ دیوید اولین پیمان صلح میان طرفین جنگ اعراب و اسرائیل بود که با صلح میان مصر و اسرائیل انجامید.

سپتامبر سیاه در مونیخ

uploadpic.org - click to view full image

در سال 1972 یازده کماندوی فلسطینی در جریان بازی‌های المپیک مونیخ عملیات گروگان‌گیری ورزشكاران اعزامي از سوي رژيم صهيونيستي را انجام می‌دهند. این عملیات بزرگترين حركت سازمان فلسطيني «سپتامبر سياه» به شمار می‌رود. در این گروگان‌گیری 11 ورزشکار اسرائیلی و يك افسر پليس آلمان و همچنین پنج تن از فلسطینیان کشته شده و سه فلسطینی دستگیر می‌شوند.

تحریم گرجستان توسط اوراسیا

uploadpic.org - click to view full image

در سال 2008 آخرین نشست سازمان پيمان امنيت جمعي اوراسيا (سي اس تي او) متشکل از کشورهای روسيه، بلاروس، تاجيكستان، قزاقستان، ارمنستان، قرقيزستان و ازبکستان در مسکو تشکیل شد. شركت كنندگان از واكنش سريع روسيه در برابر تعرض نظامي گرجستان به اوستياي جنوبي كه به اين منطقه تلفات سنگين وارد ساخت پشتيباني كرده و همچنين عمل گرجستان را كه با حمايت واشنگتن صورت گرفته بود محكوم كردند.

No comments: