Saturday, September 26, 2009

روزشمار جهان : 31 آگوست

حادثه خونین کاظمین

uploadpic.org - click to view full image

سال 2005 هنگامی که هزاران تن از شيعيان عراق برای برگزاری مراسم عزاداری امام موسی کاظم(ع)، عازم حرم کاظمين در شمال بغداد بودند، با شايع شدن حضور يک بمب‌گذار انتحاری در ميان جمعيت، عزاداران سراسيمه در صدد گريز برآمدند. 1199 نفر از مردم در اثر فشار جمعيت وهمچنین خراب شدن نرده محافظ پل ائمه و غرق شدن در رودخانه دجله جان سپردند.

پرتاپ اولین موشک کره شمالی
در سال 1998 کره شمالی یک موشک با برد کوتاه را آزمایش کرد که به ادعای او دست به پرتاب راکت حامل ماهواره به نام «کوانگ میونگ سانگ» زده است. این ماهواره بر فراز آسمان ژاپن پرتاب شد و در آب‌های اقیانوس آرام سقوط کرد. در پی این اقدام ژاپن تحریمهایی از جمله ممنوعیت فراگیر واردات از کره شمالی را اعمال کرد.

استقلال مالزی از استعمار انگلستان

پس از قدرتهای استعماری پرتقال و هلند، دولت انگلستان درسال ۱۸۲۴ بر شبه‌جزیره‌ی مالایا تسلط یافت. بر اثر تحولات ناشی از جنگ جهانی دوم و شکل‌گیری جریانات اصلاح‌طلبی نخبگان مالایی مسلمان، امتیازدهی انگلستان آغاز شد. تا اینکه در 31 اوت سال ۱۹۵۷مالزی استقلال خود را به‌دست آورد و "تنکو عبدالرحمن" رئیس وقت حزب آمنو به عنوان اولین نخست‌وزیر فدراسیون مالزی برگزیده شد.

امام موسی صدر ربوده شد
uploadpic.org - click to view full image

امام موسی صدر در سال 1357 ه ش ناپدید شد. رهبر شیعیان لبنان در تاریخ 25 اوت 1978 به دعوت رسمی معمر قذافی، رهبر لیبی برای شرکت در جشن انقلاب این کشور وارد طرابلس شد و پس از پنج روز اقامت در هتل شاطی لیبی خبر ناپدید شدن او پیچید. مجموعه اطلاعات پنهان و آشکار گواه آنند که امام موسی صدر هرگز خاک لیبی را ترک نگفته ‌است.

No comments: