Saturday, September 26, 2009

روزشمار جهان : 27 آگوست

استقلال شیه جزیره بالتیک

uploadpic.org - click to view full image

با شکست کودتا علیه میخائیل گورباچف در سال 1991 ملت‌های بالتیک فرصت استقلال به دست آوردند. بدین ترتیب ، لاتویا ، لیتوانی و استونی در 27آگوست به فاصله چند روز از استقلال اوکراین و بلاروس اعلام استقلال کردند تا مقدمات فروپاشی جماهیر شوروی ایجاد شود. اتحادیه اروپا بلافاصله آنها را به رسمیت شناخت تا گامی بزرگ را برای نفوذ در بلوک شرق برداشته باشد.

ترور دیپلمات نظامی ترک

در سال 1982 یک دیپلمات نظامی ترک توسط کماندوهای ارمنی در منطقه اتاوا به قتل رسید. این ترور به دنبال اختلاف دیرینه ترکیه-ارمنستان بود که ارمنی‌ها معتفدند در سال 1915 یک میلیون و پانصد هزار ارمنی در امپراتوری عثمانی قتل‌عام شدند. این ترور منجر به سال‌ها قطع هرگونه ارتباط میان ترکیه و ارمنستان شد. ترکیه جز در سال‌های اخیر همواره واقعه 1915 را انکار می‌کرد.

پرداخت غرامت به اسرائیل

uploadpic.org - click to view full image

در سال 1952 آلمان غربی و اسرائیل طی مذاکره‌ای میان سران دو کشور معاهده‌ای در لوکزانبورگ امضا می‌کنند که بر اساس آن آلمان غربی به بهانه خسارت‌های وارد بر یهودیان در جنگ جهانی دوم مجبور می‌شود سه بیلیون دویچه مارک (واحد پول آلمان غربی) غرامت به اسرائیل پرداخت کند. نفوذ و فشار لابی صهیونیسم برای پرداخت غرامت اروپا به اسرائیل تاکنون نیز ادامه دارد.

No comments: