Sunday, September 27, 2009

روزشمار جهان : 6 سپتامبر

شروع جنگ دوم هندوپاکستان

با ضد حملات نظامیان هندی در سال 1965 مقابل پیشروی نیروهای پاکستان دومین جنگ هند و پاکستان برسر مسئله کشمیر آغاز شد. با مداخله اتحاد شوروی پيمان آتش بسي در 22 سپتامبر 1965 به امضا رسيد. در ژانوية 1966 بيانيه تاشکند به طور رسمي به جنگ پايان داد. ایوب‌خان رئیس جمهور وقت پاکستان به دلیل پذیرش زودهنگام بیانیه تاشکند مورد خشم مردم و احزاب پاکستان قرار گرفت.

کمونیسم به دنبال فروپاشی خود

در سال 1991 اتحاد جماهیر شوروی به ناچار استقلال جزایر بالکان را به رسمیت شمرد. جزایر بالکان شامل لاتویا ، لیتوانی و استونی در 27آگوست پس از استعفای گورباچف از حزب کمونیسم اعلام استقلال کردند. این پذیرش اولین گام‌های نفوذ لیبرالیسم غرب را به دنیای کمونیسم وارد کرد و به فروپاشی جماهیر شوروی سرعت بخشید.

پایان سپتامبر سیاه مونیخ

uploadpic.org - click to view full image

سال 1972، 36 ساعت پس از گروگان‌گیری ورزشكاران رژیم صهیونیستی در جریان المپیک مونيخ توسط کماندوهای فلسطینی، دولت آلمان موافقت كرد هلي كوپتری در اختيار گروگانگيرها بگذارد. بر اثر درگیری پليس آلمان با گروگانگيرها در فرودگاه و انفجار هلي‌كوپتر 9 گروگان و 4 فلسطینی و یک پلیس آلمانی كشته شدند و 3 فلسطینی نیز دستگیر شدند. فلسطيني‌ها براي آزاد كردن گروگانها خواستار آزاد شدن 200 زنداني فلسطيني بودند.

No comments: