Tuesday, September 29, 2009

روزشمار جهان : 28 سپتامبر




پایه‌گذار پان‌عربیسم درگذشت
uploadpic.org - click to view full image
جمال عبدالناصر رئيس جمهوري مصر در سال 1970درگذشت. او با کودتا در سال 1952 نظام سلطنتي مصر را برانداز کرد و خود به ریاست‌جمهوری رسيد. عبدالناصر در سال 1956 با ملی کردن كانال سوئز به جنگ با نيروهاي فرانسه ، انگليس و رژيم صهيونيستي رفت و پیروز میدان شد اما در جنگ با رژيم صهيونيستي در سال 1967 شکست سختی خورد.


قطعنامه فرمایشی برای توقف تخریب مسجدالاقصي
شوراي امنيت سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه اي در سال 1996، خواستار پايان عمليات حفر تونل در زير صحن مسجدالاقصي توسط رژيم صهيونيستي شد. در پيش‌نويس اين قطعنامه، حفاري غيرقانوني محكوم نيز شده بود كه با مخالفت آمريكا، اين بند از متن نهايي حذف شد. صهيونيستها از زمان اشغال بيت المقدس تا امروز بارها اقدام به حفاري و آتش‌سوزی در مسجد الاقصي كرده‌اند.


آغاز انتقاضه مسجدالاقصی
به دنبال هتک حرمت آريل شارون نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصي در سال 2000، انتفاضه دوم مردم فلسطين به نام انتفاضه مسجد الاقصي شعله‌ور شد. قيام سراسري فلسطينيها در تمام شهرها در شرایطی بود كه مذاكرات روند سازش ميان رژيم صهيونيستي و تشکیلات خودگردان با شكست مواجه شده بود. رژيم صهيونيستي براي سركوب انتفاضه با خشن‌ترین شیوه‌های ترور دست به کشتار دسته‌جمعی فلسطینیان زد.

2 comments:

Xosravani said...

با سلام
خسته نباشید و خدا قوت
لینک شما در وب حقیر قرار گرفت
همواره سبز سبز باشید.
ارادتمند خسروانی

عفيفه عابدي said...

سلام دوست خوبم-ببخشيد دير جواب مي دم اين مدت كارم زياد هست- اما حتما از ادامه آشايي با شما خوشحال مي شم.
ن تخصصم روسيه و آسياي مركزي - قفقاز هست- البته بنا به كارهايي كه انجام مي دهم مجبورم گاهي خاوريانه هم بنويسم - اميدوارم بيشتر از هم ياد بگيريم