Sunday, September 27, 2009

روزشمار جهان : 9 سپتامبر

قتل رهبر پارسي‌زبان افغانستان

uploadpic.org - click to view full image

نهم سپتامبر سال 2001 در سالروز استقلال جمهوري تاجيكستان، انفجار بمبي كه در دوربين يك عكاس عرب جاسازي شده بود احمدشاه مسعود رهبر افغانستان را مجروح كرد كه چند روز بعد درگذشت. اسناد موجود حكايت از دست داشتن طالبان در قتل مسعود مي‌كند زيرا كه مسعود با ادامه مبارزه با طالبان مانع تصرف شمالشرقي افغانستان توسط آنان شده بود.

درگذشت رهبر سوسیالیسم شرق

در سال 1976 مائوتسه تونگ بنيادگذار جمهوري توده‌اي چين در 82 سالگي درگذشت. وي برخلاف ماركس و لنين و تروتسكي ناسيوناليسم را رد نكرد و سوسياليسم خود را در قالب ناسيوناليسم قرار داد و از آن سوسياليسم چيني به وجود آورد كه نمونه آن در كوبا، ويتنام، كره شمالي به اشكال ديگر ديده شد. انقلاب فرهنگي و دمكراسي توده‌اي نیز از نتیجه اندیشه‌ها و مطالعات مائو بود.


آنگاه که شرق و غرب هم‌دست می‌شوند

uploadpic.org - click to view full image

در سال 1990 میخاییل گورباچف رهبر اتحاد شوروی سابق با بوش پدر رییس جمهور وقت آمریکا دیدار کرد. در این دیدار شوروی با آمریکا پیمان همکاری برای عقب‌راندن صدام حسین در حمله به کویت بست تا این‌گونه منافع سوسیالیسم و امپریالیسم در منطقه به خطر نیافتد. همچنین حسنی مبارک در راستای این نشست تعهد داد هزاران سرباز نظامی مصری و سعودی وارد کویت شوند.

No comments: