Sunday, September 27, 2009

روزشمار جهان : 27 سپتامبر

طالبان به قدرت رسید

در سال 1996 با سقوط دولت برهان الدين ربانی، کابل به اشغال طالبان درآمد. مورخان ايجاد طالبان را به پاي برژينسكي مشاور ضد كمونيست كارتر نوشته‌اند كه مي خواست به دست آنان شوروي را از افغانستان اخراج و دولت كمونيستي كابل را ساقط سازد. طالبان پس از پنج سال و چند ماه بعد از كابل رانده شد.

سوزاندن دهان کمونیسم در افغانستان

uploadpic.org - click to view full image

در سال 1996 با ورود طالبان به كابل در اولین اقدام دکتر نجيب‌الله رئيس دولت کمونيستي سابق اين كشور که به صورت پناهنده در دفتر سازمان ملل در كابل به سر مي‌برد را پس از سوزاندن لب‌ها و تیرباران به دار آویختند. نجيب الله از اعضاي شاخه پرچم حزب كمونيست در پي توافق‌هاي محرمانه در سال 1992، دولت را تسليم مجاهدين كرده بود.


از سرگیری مذاکرات تهران - لندن پس از 18 ماه

در پي انتشار حكم امام خميني در 25 بهمن 1367عليه نويسنده كتاب آيات شيطاني و اعلام عزای عمومی مسلمانان از سوی ميرحسين موسوي نخست وزير وقت، مجلس شوراي اسلامي طي جلسه فوق العاده‌اي در 9 اسفند با اعلام يك ضرب‌الاجل يك هفته‌اي براي انگليس، هرگونه رابطه سياسي با دولت انگليس را منوط به عذرخواهي مقامات انگليسي و تجديد نظر آنان در مواضع غير اصولي شان نسبت به جهان اسلام و كتاب "آيات شيطاني "، در طول اين يك هفته دانست. وزير خارجه انگليس ضمن ابراز تاسف از انتشار كتاب آيات شيطاني، خود و دولت متبوع خود را جدا از مسئوليت انتشار اين كتاب دانست، ليكن اين اظهارات و موضعگيري‌ها به خاطر آنكه فاقد عذرخواهي رسمي و علني لندن از مسلمانان بود، وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران در شانزدهم اسفند ماه 67 و در پايان مهلت يك هفته اي مجلس شوراي اسلامي رسما روابط سياسي خود را با انگليس قطع كرد. این قطع رابطه 18 ماه به طول انجامید تا اینکه در 27 سپتامبر 1990 اجازه بازگشت کارمندان سفارت انگلیس از سوی ایران داده شد.

شروع دخالت آمریکا در عرصه بین‌الملل

"قرارداد پولادین "میان سه دولت متحد در جنگ جهانی دوم به امضا رسید. در سال 1940 به موجب این قرارداد دولتهای آلمان نازی - ایتالیای فاشیست و امپراتوری ژاپن به عنوان دول "محور" هم‌پیمان شدند. حمله ژاپن به آمریكا و پس از آن شروع دخالت آمریكا در جنگ دوم و عرصه بین‌الملل، از نتایج این قرارداد بود.

No comments: