Monday, September 28, 2009

ایران قدرتی بزرگ در ذهن اعراب

بررسی بازتاب خبر تاسیس دومین سایت هسته‌ای ایران در رسانه‌های جهان عرب


اشاره: اعلام خبر تاسیس دومین سایت هسته‌ای ایران توسط سازمان انرژی اتمی ایران، شوک خبری بزرگی در رسانه‌های عربی و تحلیل‌های آنان بود. چرا که پیش از اعلام این خبر تحلیل‌های بسیاری مبنی بر احتمال تسلیم ایران در مقابل خواسته‌ها و تهدیدهای 5+1 ارائه می‌شد که پس از اعلام این خبر سکوت شدیدی بر این رسانه‌ها سایه افکنده و تحلیل‌های آنان رنگ باخته است و این بار ایران است که به اقرار خود آنان در موضع اقتدار قرار می‌گیرد. نویسنده و روزنامه‌نگار مشهور و ضدایرانی جهان عرب، سرکیس نعوم در مقاله‌ای با عنوان «ایران، تهدیدی بزرگ برای جهان» که در روزنامه النهار چاپ بیروت 28 سپتامبر جاری به چاپ رسیده ، با نگاهی ترس آلود به تحلیل این خبر پرداخته است.

خبر تاسیس کارخانه جدید هسته‌ای در منطقه‌ای نزدیک به تهران که در 21 سپتامبر جاری توسط ایران به آژانس بين المللي انرژي اتمي مخابره شد سوالات بسیاری را در ذهن ایجاد کرد. آیا اعلام این خبر توسط ایران برای شفاف سازی فعالیت‌های خود و ایجاد حسن ظن در نگاه غرب نسبت به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود بود یا اینکه ابزاری است برای مقابله با تحریم‌ های احتمالی نشست آینده گروه 5+1 ؟ هر چه باشد دیگر اروپا و آمریکا نباید ایران را دست‌کم بگیرند. ایران در سال‌های اخیر اولا ثابت کرد که قدرت بزرگی در منطقه به حساب می‌آید که این گونه محور اخبار بین‌الملل قرار می گیرد و ثانیا ثابت کرده است که به سادگی از مواضع و پیشرفت‌های هسته‌ای خود عقب‌نشینی نمی‌کند. این رویکرد قاطع ایرانی منجر شد که روسای جمهور آمریکا و فرانسه و نخست‌وزیر انگلیس در نشست سران 20 تصویر جدیدی از ایران مقتدر به جهان معرفی کنند. در سخنان آنها تهدیدهای بسیاری از موضع ضعف دیده می شد که در صدد بودند نظام اسلامی ایران را وادار به پذیرش مطالبات 5+1 کنند. تاکید شدیدی بر مذاکره داشتند که نشان می دهد تحریم از سوی آنها، آنچنان جدی نیست. البته آمریکا، فرانسه و انگلیس می‌دانند که تنها بازیگران 5+1 نیستند و باید برای فشار همه جانبه علیه ایران دو قدرت سیاسی دیگر جهان یعنی روسیه و چین را نیز با خود همراه کنند. توقف سپر موشکی آمریکا در اروپای شرقی شاید امتیازی بود که آمریکا می‌خواست به روسیه نشان دهد اما کدورت‌های سیاسی این دو فراتر از این مسائل است و رویدادهای گرجستان، آمریکا را به شدت در حافظه روسها منفور کرده است. تحلیل‌گران بسیاری نیز توقف سپر موشکی را به مثابه یک شکست و نشانه‌ای از مقدمه فروپاشی هژمونی آمریکایی در منطقه دانسته‌اند. تشدید اختلافات رژیم صهیونیستی - آمریکا بر سر توقف شهرک‌سازی نیز شکست دیگری برای کاخ سفید تلقی شد که این کشور را ناگزیر به خروج همه جانبه از منطقه کرد. خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بر همین اساس تفسیر می شود. اقناع چین نیز به دلیل روابط محکم تهران- پکن بسیار هزینه‌بر خواهد بود. بر پایه این دلایل، غرب چاره‌ای جز تغییر رویه نسبت به ایران ندارد و استفاده از ابزار مذاکره تنها راه باقی مانده برای آنهاست تا شاید بدین ترتیب در پای میز مذاکره، ایران را وادار به تسلیم کنند.

امروز ایران، هسته‌ای شده و توقف روند رشد هسته‌ای این کشورمحال است. هسته‌ای شدن یک کشور نیز به معنای تولد یک قدرت برتر در منطقه و تهدید دیگر قدرت‌هاست. خواه تسلیحات هسته‌ای داشته باشد یا خیر. از سویی رژیم صهیونیستی نیز نمی‌خواهد برتری هسته‌ای خود را از دست دهد و بدین منظور از یک سو بر آمریکا فشار می‌آورد تا برتحریم‌های ایران بیفزاید و از طرفی دیگر با طرح صلح پایدار در منطقه می‌خواهد خود را در اذهان عمومی جهان عرب و اسلام مصلح نشان دهد.

در هر صورت برای کنترل فعالیت‌های هسته‌ای ایران، مخصوصا با تاسیس سایت دوم هسته‌ای باید همه کشورها بدون توجه به فشارهای صهیونیستی برای حمله نظامی به ایران، از اعضای 5+1 بخواهند تا ایران را به پای میز مذاکره بکشانند. این تنها راه حل مسئله است.

1 comment:

محمد حسنی said...

سلام
ممنون از اینکه سر زدید
وبلاگتون رو البته به دلیلی اینکه وقت زیادی نداشتم فقط مرور کردم و
پرمحتوا و زیبا دیدم
تبریک میگم
لینک شما رو با افتخار در لیست دوستانم درج کردم
امیدوارم بتو نم با تبادل افکار از حضورتون استفاده کنم
سرافراز باشید